El nou llibre de Pável Krusánov, autor de ‘La mossegada de l'àngel’, ‘El forat americà’, ‘La llengua morta’ i altres obres igual d’impressionants i polèmiques, està dedicat aquesta vegada a la caça. Sí, a la caça en el seu sentit clàssic, al estil de Turguénev. I no només com a teló de fons: està tan vívidament retratada i amb tant coneixement del tema, que gairebé es pot sentir com es posa les botes d'aigua el protagonista i avança per camins enfangats, esperant el tret somiat.
En realitat, el llibre va molt més enllà d'una simple història sobre trets i escopetes. És més ampli, més profund i, sobretot, més sorprenent. La seva geografia no es limita als voltants de Novorzhev, a la regió de Pskov: el relat s'estén també per la selva peruana, amb tots els seus secrets i temors nocturns. A través de múltiples camins, l'autor ens submergeix en l'univers complex i sovint imprevisible del ‘jo’ interior humà.
El 22 de maig a les 18:00 la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburg us conviden a la conferència en línia ‘El discurs de la caça a la novel·la ‘Jocs a l’aire lliure’ de Pável Krusánov i la tradició literària: llegim la literatura russa contemporània’, que serà impartida per Ekaterina Zorina, candidata en filologia i autora d'articles científics. La conferència es durà a terme com a part de la celebració del 300è aniversari de la primera universitat a Rússia i es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.
La literatura russa contemporània —pròpia de l'era postmoderna— convida el lector a convertir-se en coautor de l'obra. Jocs a l'aire lliure, la novel·la de Pável Krusánov que ell mateix defineix com una 'novel·la-rosari', entrellaça sabers diversos sobre la caça —incloent-hi coneixements tècnics— i recupera la tradició de la prosa cinegètica dins de la literatura.
Aquesta tradició literària oscil·la entre dos extrems, representats per les obres de Serguéi Aksákov i Iván Turguénev: d'una banda, el relat amb tints naturalistes i etnogràfics; de l'altra, la narració artística que, tot i no tractar exclusivament sobre la caça, manté viva la figura del caçador com a narrador.
Per endinsar-se en un text d'aquest tipus, el lector necessita certa familiaritat tant amb el discurs cinegètic com amb la tradició literària en què s'emmarca la novel·la de Pável Krusánov. En aquesta conferència explicarem com abordar la lectura d'obres d'aquest estil, prenent com a exemple una d'elles.
Sobre la ponent
Ekaterina Zorina es va graduar a la Facultat de Filologia de la Universitat Estatal de Sant Petersburg. Després d'obtenir el seu grau acadèmic el 2005, es va convertir en membre del Departament de Llengua Russa de l’SPbSU, on imparteix cursos de conferències i pràctiques sobre estilística i sintaxi del rus contemporani, morfologia i formació de paraules, rus comercial i comunicació empresarial per a estudiants de programes de llicenciatura i màster.
Ekaterina Zorina supervisa les pràctiques dels estudiants de la Facultat de Filologia, així com els treballs de fi de curs, les tesis de llicenciatura, màster i doctorat. Des del 2022 és la directora de la Clínica Lingüística de la Universitat Estatal de Sant Petersburg i membre del comitè metodològic de les Olimpíades Escolars de l’SPbSU.
Els interessos científics i pràctics d'Ekaterina Zorina inclouen la sintaxi i l'estilística del rus contemporani, l'anàlisi lingüística del text literari, la literatura russa contemporània, l'obra de Vladimir Nabokov, qüestions de la llengua russa com a llengua oficial i la retòrica aplicada (habilitats comunicatives soft skills).
Participació gratuïta amb inscripció prèvia.