17 de Gener
Joves directors sobre el passat històric: ‘Una gran dona’ (Dylda) de Kantemir Balagov
Sobre el cinema de Rússia: parlem de cinematografia
17 de Gener
Joves directors sobre el passat històric: ‘Una gran dona’ (Dylda) de Kantemir Balagov
Sobre el cinema de Rússia: parlem de cinematografia
17 de Gener
Horaris:
18.00 – 19.00
Telèfon:
+34 691 15 39 83
Direcció:
Carrer de Josep Anselm Clavé, 31,
08002 Barcelona
INSCRIPCIÓ

Estimats amics!

Com a continuació d'un nou cicle sobre el cinema contemporani rus, el 17 de gener a les 18.00 hores us convidem a la conferència en línia “Joves directors sobre el passat històric: 'Una gran dona' (Dylda) de Kantemir Balagov”. La conferència serà impartida per Lyubov Bugayeva, professora del Departament d'Història de la Literatura Russa de la Universitat de Sant Petersburg, autora de llibre 'Literature and rite de passage' (2010) i més de 200 articles sobre teoria i història de la literatura i el cinema.

El cinema rus modern inesperadament “s'enamora” del passat soviètic. Una recreació detallada d'aquest passat es considera una prioritat per a molts directors, encara que la seva obra no sigui una pel·lícula històrica. Serguei Eisenstein va esbossar dues maneres de bregar amb el passat al cinema i la televisió: el passat es pot “vestir amb roba d'avui i fer-ho més contemporani”, o “donar a la roba d'avui un toc d'antiguitat per ser partícip d'un esdeveniment que ja va passar”. Quins d'aquests mètodes trien els directors russos joves per referir-se al passat històric del qual no han estat testimonis?

La pel·lícula ‘Una gran dona’ ('Dylda', 2019) de Kantemir Balagov, l'acció de la qual es desenvolupa a Leningrad a l'hivern de 1945-1946, va ser molt elogiada per la crítica, en gran mesura per la seva sorprenent fidelitat en descriure ‘el món de les coses’. Fins i tot a les declaracions que la criticaven, qüestionant la plausibilitat de la trama, es destaca un alt grau de realisme dels detalls quotidians. Al llarg de la creació de l'obra el director va estar valorant traslladar la història sobre el destí de les seves protagonistes en el període de postguerra al temps present, però es va adonar que “aquesta història té un valor artístic en aquell moment particular del passat”. Alhora, ‘Una gran dona’ no és una pel·lícula històrica més sobre el tema de la guerra i la postguerra o la síndrome posttraumàtica, sinó la narrativa de l'autor amb la seva pròpia simbologia i metàfores, que intentarem desxifrar durant la nostra propera reunió. La conferència també explicarà la connexió entre la història de dues amigues i la realitat històrica de la ciutat posterior al setge.

La trobada es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.

Participació gratuïta amb inscripció prèvia.

17 de Gener
INSCRIPCIÓ