El 13 de novembre a les 18:00 hores, la Fundació Cultural ‘CdR a Barcelona’ i la Universitat Estatal de Sant Petersburg us conviden a la conferència en línia ‘L’era del modernisme en el cinema soviètic tardà: ‘El senyor decorador’ (1988)’, dedicada a una de les primeres pel·lícules que aborden la temàtica mística en el cinema soviètic.
La conferència serà impartida per Lyubov Bugáieva, professora del Departament d'Història de la Literatura Russa de la Universitat de Sant Petersburg, autora del llibre 'Literature and rite de passage' (2010) i de més de 200 articles sobre teoria i història de la literatura i del cinema.
La trobada es realitzarà en línia, en rus i amb traducció simultània al castellà.
‘El senyor decorador’ és el projecte de final de carrera d’Oleg Teptsov, graduat dels Cursos Superiors de Realització Cinematogràfica, inspirat en el relat d’Alexandr Grin, ‘El automóvil gris’. Teptsov, músic considerat fins aleshores una persona aliena al món del cinema, va aconseguir crear un migmetratge que va rebre una acollida positiva per part de la crítica. Animat per aquest èxit, el va transformar en un llargmetratge que aviat va despertar l’interès d’un públic més ampli.
L’acció de la pel·lícula es desenvolupa a Sant Petersburg durant les primeres dècades del segle XX i comença amb la representació teatral de l’obra d’Alexandr Blok, ‘La barraca de fira’ (1906), protagonitzada per personatges de la comèdia de l’art. Davant del públic es desplega un enigmàtic ball de “místics” vestits amb túnics blanques. L’atmosfera mística travessa gran part dels esdeveniments de la pel·lícula.
El protagonista, un reconegut artista, està obsessionat amb la idea de crear una obra perfecta que romangui inalterable malgrat el pas del temps. Per decorar l’aparador d’una joieria, modela el seu millor maniquí de cera inspirant-se en la jove Anna, greument malalta de tuberculosi, abocant en l’obra tota la seva ànima i una part de la sang de la model. Amb el temps, el que fou un artista cèlebre cau en l’oblit, però la imatge d’Anna continua perseguint-lo durant molts anys.
Per què, a la dècada de 1980, els cineastes es decantaven cada cop més per la temàtica mística, triant Sant Petersburg —ciutat coneguda, sobretot, com “la ciutat de les tres revolucions” i “ciutat heroica”— com a escenari de les seves pel·lícules? Quins temors ocults subjauen en la representació cinematogràfica d’un Sant Petersburg místic? De quina manera va influir l’era del modernisme en el cinema soviètic tardà i com s’hi va reflectir?
Trobarem les respostes a aquestes i moltes altres preguntes al llarg de la conferència de Liubov Bugáieva.
Participació gratuïta amb inscripció prèvia.
